Näytteilleasettajan opas

Tärkeät infot ja päivämäärät
- Päivitä yritysprofiilisi eShopissa, päivitys onnistuu milloin vain mutta suosittelemme päivittämistä aina ajoissa.
- Tarkista myös näkyvyysnimi hyvissä ajoin, jotta se ennättää painettuun messuinfoon. Näkyvyysnimi on se nimi, jolla yrityksenne näkyy tapahtuman nettisivuilla.
- Jos olet tilannut tai osastoosi kuuluu graafisia tuotteita, muistathan toimittaa tarvittavat aineistot osoitteeseen aineisto.paketit@expotec.fi viimeistään 6.10.2025. Tämän jälkeen tulleista muutoksista veloitamme normaalin hinnaston mukaisesti. Katso aineisto-ohje >>
- Suunnittele ja tilaa osastolle tarvittavat rakenteet ja kalusteet 17.10.2025 mennessä, niin saat tuotteet edullisimmin. Hinnoittelu perustuu hintaportaisiin:
27.9.2025 hinnat nousevat 20 %- 18.10.2025 hinnat nousevat 50 %
- 30.10.2025 hinnat nousevat 100 %
- Ilmoita osastopaketin maton väri: marko.heikkila@expomark.fi viimeistään 6.10.2025. Katso mattojen värit →
- Ravintolapalvelut
- Tilaa osastotarjoilut 27.10.2025 mennessä
- Tilaa ravintolalipukkeet 29.10.2025 mennessä
Rakennus:
ti 4.11. klo 8–20
ke 5.11. klo 8–22
HUOM! Ke 5.11. klo 16 jälkeen vain somistaminen osastolla sallittu.
Tapahtuma avoinna:
Torstai 6.11.2025 klo 9-17 (ammattilaisten päivä)
Perjantai 7.11.2025 klo 9-16 (ammattilaiset ja yleisö)
Lauantai 8.11.2025 klo 10-16 (ammattilaiset ja yleisö)
Osastojen huoltoaika kaikkina päivänä 1h ennen tapahtuman aukeamista.
Purku:
la 8.11. klo 16–22
su 9.11. klo 8–15
Katso kaikki huonekiintiöt- ja tarjoukset ja varaa majoitukset hyvissä ajoin!
Näytteilleasettajan tärkein työkalu! eShopin kautta voit hoitaa tilaukset ja kaikki muutkin messuosallistumiseen liittyvät tehtävät helposti ja nopeasti.
Rekisteröitymispolku:
1. Mene osoitteeseen https://eshop.expomark.fi/registration
2. Täytä pyydetyt tiedot lomakkeelle. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jolla osallistumisenne tapahtumaan on ilmoitettu.
3. Rekisteröitymisen jälkeen sähköpostiisi tulee viesti. Vahvista käyttäjätili klikkaamalla viestissä olevaa vahvistuslinkkiä. Tilisi aktivoituu.
4. Kun olet vahvistanut käyttäjätilin, voit kirjautua sisään etusivulta https://eshop.expomark.fi/
Kirjauduttuasi palveluun näet etusivulla tuleviin tapahtumiin osallistumiset. Valitse osallistuminen ja pääset hoitamaan messuvalmisteluja.
HUOM! Aluksi vain yrityksenne ilmoittamalla yhteyshenkilöllä on pääsy eShopiin. Työtilassa voi kuitenkin jakaa käyttöoikeuksia kollegoille tai rakentajalle. Tämä tapahtuu kohdassa Lisää käyttäjiä. Kun henkilö on lisätty, hän saa järjestelmästä sähköpostin, jossa on ohjeet rekisteröitymiseen.
Pidimme näytteilleasettajien infotilaisuuden verkossa Teamsin välityksellä. Infossa käytiin läpi muun muassa eShop-verkkopalvelua, tapahtuman markkinointia sekä muuta oleellista tietoa liittyen tapahtumaan ja valmisteluihin.
Infon aineisto sekä tallenne on lähetetty yhteyshenkilöiden sähköpostiin. Löydät ne myös Apuvälineen eShop -työtilan etusivulta/Tervetuloa -sivulta.
Rakenteet, kalusteet ja messuosastot – Expotec Oy
Design-osastot: Atte Rainevuo, puh. 044 056 5222, atte.rainevuo@expotec.fi
Muut asiat: Kimmo Kuula, puh. 050 095 0730, kimmo.kuula@expotec.fi
AV-tekniikka, kattoripustukset – Creative Technology Finland Oy
messut.tampere@ct-group.com
Ravintolapalvelut: Osastotarjoilut, ruoka- ja juomalipukkeet – Finnresta Oy
Asiakaspalvelu: p. 040 504 0530, asiakaspalvelu@finnresta.fi
Siivous ja jätehuolto – SOL Palvelut Oy
Katja Poltojainen, p. 040 520 8872, katja.poltojainen@sol.fi
Sähkö – Messusähkö Oy
Jussi Tamminen, p. 044 366 6080, messusahko@messusahko.fi
Logistiikkapalvelut – Suomen Event Logistics Oy
David Palomo, p. 050 430 7082, david@suomeneventlogistics.com
Vihersomisteet – Vihersisustus Bueno Oy
Johanna Helin, p. 050 911 3417, johanna.helin@bueno.fi
Huijarit alkavat taas aktivoitua tapahtuman lähestyessä. Osa teistäkin on saattanut jo vastaanottaa viestejä, jossa kaupitellaan tapahtuman kävijärekisteriä. Me emme myy kävijätietoja, joten tällaiset viestit ovat huijausta. Viestiin ei tule vastata ja se kannattaa poistaa. Tietopyyntökirjeissä ja lomakkeissa annetaan ymmärtää, että luetteloyrittäjät toimivat yhteistyössä Expomarkin tai kyseisen messutapahtuman kanssa. Me emme tee yhteistyötä luetteloiden tai kävijärekisterien tiimoilta ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Voit lukea lisää aiheesta nettisivuiltamme: https://www.expomark.fi/artikkelit/varo-huijariluetteloita/

Viestintä ja markkinointi
Kaikki tapahtumassa mukana olevat näytteilleasettajat julkaistaan tapahtuman verkkosivuilla.
Listaan päivittyy se yrityksen nimi, jonka olette ilmoittaneet vahvistaessanne osallistumisen tapahtumaan. Jos haluatte muuttaa näkyvyysnimeä, voi sen helposti käydä muuttamassa eShopin kautta kohdasta Markkinoi osallistumistasi.
Näkyvyysnimen lisäksi omaan profiiliin on helppo ladata mm. yrityksen logo, ohjaus yrityksen sivuille ja muuta tietoa mitä yritys haluaa kertoa tapahtuman kävijöille (videoita/kuvia). Täytättehän siis kaikki tarvittavat tiedot yrityksestänne mahdollisimman pian, jotta kävijät pääsevät ajoissa tutustumaan tapahtumassa mukana oleviin yrityksiin. Tiedot on helposti päivitettävissä eShopin kautta kohdasta Markkinoi osallistumistasi.
Huomioithan, että yrityksen näkyvyysnimi tulee olla päivitettynä hyvissä ajoin, jotta se ennättää painettuun messuinfoon. Messuinfo on jaossa kävijöille.
Messutarjoukset ja uutuudet kiinnostavat aina kävijöitä. Tarjoukset ja uutuudet julkaistaan tapahtuman verkkosivuilla. Pääset syöttämään omat tuotteesi ja palvelusi sivustolle omien profiilisivujesi kautta, eShopin Markkinoi osallistumistasi -otsikon alta, profiilisivun kohdasta Tuotteet.
Hyödynnä näkyvyys ja kerro tuotteistasi tapahtuman sivuilla! Asiakkaat tutustuvat tarjontaan etukäteen. Myös median edustajat ovat kiinnostuneita uutuuksista, ko. sivun linkki nostetaan myös tapahtuman tiedotteisiin.
Kerro kävijöille mitä osastollanne tapahtuu – päivitä tiedot osasto-ohjelmasta
Osasto-ohjelmat voivat olla aikataulutettuja tai jatkuvasti esillä olevia. Voit järjestää demoja, lyhyitä täsmäkoulutuksia, erilaisia esittelyjä, esityksiä tai kilpailuja.
Viime kerralla järjestettyjä Hands on -ohjelmia ei tällä kertaa järjestetä. Kannustamme kuitenkin ohjelman järjestämiseen osastolla. Hands on -ohjelmassa väkeä vetivät mm. täsmäkoulutukset, joista ammattilaiset saivat suoraan arvokasta oppia ja ratkaisuja omaan työhönsä.
Lyhyet täsmäkoulutukset, demot ja vastaavat ohjelmat tarjoavat ammattikävijöille kiinnostavaa ja konkreettista sisältöä, minkä perusteella he voivat osallistua tapahtumaan. Tehdään yhdessä heille mahtava kokonaisuus ja antoisa tapahtuma.
Ilmoita ohjelmasta eShopissa kohdassa Ohjelma, niin se julkaistaan tapahtuman verkkosivuilla. Markkinoimme ohjelmaa tapahtuman eri kanavissa.
eKutsu ammattilaisille mahdollistaa kutsun lähettämisen yhdellä kertaa vaikka sadoille asiakkaille – helposti, ekologisesti ja veloituksetta. Sähköiseen kutsuun voi liittää oman tervehdyksen sekä yrityksen kuvia. eKutsu ohjaa asiakkaasi rekisteröitymään tapahtuman kävijäksi maksutta.
eLippu on helppo ja nopea tapa lähettää messulippu lahjaksi asiakkaallesi. Voit lähettää eLipun suoraan asiakkaasi matkapuhelimeen tai sähköpostiin. Maksat vain käytetyistä eLipuista. Liput ovat voimassa yhden päivän.
Osallistumiseen sisältyy lippuja osastokoon mukaisesti:
4-10 m2 20 kpl
11-21 m2 40 kpl
22-39 m2 70 kpl
40 m2 -> 100 kpl
Voit lähettää lippuja asiakkaille enemmänkin. Ylimenevistä laskutamme 3 €/lippu. Laskutamme vain käytetyistä lipuista.
Muista kontaktoida toimittajia ja vaikuttajia aktiivisesti ja kutsua heitä osastollesi. Julkaise tiedotteet eShopin kautta kohdassa Markkinoi osallistumistasi. Tiedotteet nousevat suoraan tapahtuman sivuston uutishuoneeseen. Tapahtuman tiedotuksessa media ohjataan ko. sivulle. Toimittajat ja muut median edustajat tunnistat tapahtumassa MEDIA-passista.
Hyödynnä tapahtuman logot ja bannerit omissa markkinointikanavissasi!
Muista kertoa osallistumisestasi ja messuilla esillä olevista uutuuksistasi omissa markkinointi- ja viestintäkanavissasi kuten somessa. Voit käyttää tapahtuman logoja, bannereita ja kuvia markkinoidaksesi tapahtumaosallistumistasi.
Valjastetaan joukkovoima ja näytään laajasti sosiaalisen median kanavissa yhteisinä sometuspäivinä.
Ke 17.9. Kertokaa, että olette mukana tapahtumassa. Kutsutaan kaikki mukaan.
Tässä voi käyttää esim. valmiita bannereita mediapankista.
Ke 8.10. Kerro mitä ohjelmaa ja uutuuksia osastollanne on. Kutsu yleisö tapaamaan teidän asiantuntijoitanne.
Tähän sopii hyvin banneripohja, mihin voi laittaa oman kuvan. Voit laittaa postaukseen linkin esim. omalle profiilisivulle tapahtuman sivustolla. Profiilisivulta löytyy myös teidän messutarjoukset ja uutuudet.
Ke 29.10. Toivota tervetulleeksi tapahtumaan. Ensi viikolla tavataan!
Tässä voi vinkata, että yleisöliput saa edullisemmin tapahtuman verkkosivuilta ja ammattilaiset veloituksetta rekisteröitymällä. Voit myös järjestää lippuarvontaa tai keskittyä oman tarjonnan esille nostamiseen.
Messukeskus-konsernin Events PRO -sovelluksen avulla luot yhteyksiä, kasvatat bisnestäsi ja otat kaiken irti tapahtumapäivästä. Lataa sovellus jo tänään Apple Storesta tai Google Play –kaupasta! Powered by Brella App. Tutustu lisää: https://www.messukeskus.com/events-pro/
Miten alkuun?
- Lataa Events Pro Sovellus joko Google Play -kaupasta tai App Storesta (virallinen nimi EventsPRO Messukeskus&Expomark)
- Kirjautuminen Events PRO alustalle – 6vko ennen tapahtuman alkua
Näytteilleasettajan ja kävijän sähköpostiin tulleen sähköpostin kautta. Viestissä on oma henk.koht. kirjautumiskoodi. Sähköposti on lähetetty tapahtuman yhteyshenkilöille sekä näytteilleasettajakulkuluvan tilanneille.
- Aktivoi matchmaking-toiminto
Täydennä profiilisi kiinnostuksen kohteilla ja tavoitteilla. Tavoita oikeat kävijät – Events Pro – powered by Brella AI-Matchmaking auttaa sinua yhdistämään juuri ne osallistujat, jotka ovat kiinnostuneita palveluistasi tai tuotteistasi.
- Tutustu potentiaalisiin asiakkaisiin etukäteen ja varaa tapaamisia
Tarkastele suositeltuja kontakteja ja lähetä tapaamispyyntöjä. Tapaamisia voi sopia osastolle tai Meeting Pointiin.
Nappaa alla olevista vaihtoehdoista valmis viesti keskusteluavauksia varten
- Moikka [Etunimi]! Huomasin, että olet tulossa [tapahtuman nimiin]. Me olemme mukana näytteilleasettajana, ja olisi kiva jutella hetki paikan päällä. Sopiiko, että sovitaan lyhyt tapaaminen messujen aikana?
- Hei [Etunimi],
näin että olet tulossa [tapahtuman nimiin]. Me olemme mukana näytteilleasettajina, ja ajattelin kysyä, olisiko sinulle sopivaa tavata lyhyesti tapahtuman aikana. Voisimme vaihtaa ajatuksia [teemasta/ratkaisusta lyhyesti].
- Tehokas liidien kerääminen – QR-koodin skannaustoiminto helpottaa kontaktitietojen tallentamista ja raportointia.
Liiden kerääminen on mahdollista sovelluskaupasta (Google Play / Apple Store) ladatulla sovelluksella. Kerätyt kontaktit tallentuvat Events PRO sovellukseen sekä yritysportaaliin. Tunnukset portaaliin toimitetaan tapahtuman yhteyshenkilölle noin 1 viikko ennen tapahtumaa.
Events PRO toimii myös internetselaimen kautta, mutta silloin QR-koodien skannaaminen osastollanne ei ole mahdollista.
- Luo henkilökohtainen aikataulusi
Selaa tapahtumaohjelmaa, merkitse suosikkisessiot ja anna palautetta osallistumisen jälkeen.
Näytteilleasettajana Events PRO -sovelluksella skannaat tapahtumassa kohtaamasi kontaktit nopeasti ja helposti talteen!

Osaston suunnittelu ja rakentaminen
Voit tilata rakentajakumppanimme Expotecin kautta osastosuunnittelun tai valita valmiin rakennepaketin joko valkoisilla tai mustilla seinillä. Rakennepaketit sisältävät rakenteet, valaistuksen, maton ja siivouksen koko messujen ajalle.
Jos olet tilannut tai osastoosi kuuluu graafisia tuotteita, kuten otsalautalogo tai -teksti, muistathan toimittaa tarvittavat aineistot osoitteeseen aineisto.paketit@expotec.fi viimeistään 6.10.2025.
Graafisiin tuotteisiin tarvittavat aineistot:
- Painovalmiit PDF-tiedostot (tarkista tilausvahvistuksen mukana tullut aineisto-ohje)
- Otsalautatekstit/logot
Suunnittele ja tilaa osastolle tarvittavat rakenteet ja kalusteet
Hinnoittelumme perustuu hintajaksoihin. Mitä aikaisemmin teet tilauksia, sitä edullisemmin saat osastollasi tarvitsemasi tuotteet ja palvelut ja varmistat tuotteiden saatavuuden. Suunnittele ja tilaa osastolle tarvittavat rakenteet ja kalusteet eShopista kohdasta Tilaa tuotteita tai palveluita. Kun teet tilaukset viimeistään 17.10.2025, saat tuotteet edullisimmin. Säästä ja tilaa ennakkoon!
27.9.2025 hinnat nousevat 20 %
18.10.2025 hinnat nousevat 50 %
30.10.2025 hinnat nousevat 100 %
Lisätietoja: asiakaspalvelu@expomark.fi
Ripustaminen on mahdollista A- ja E-halleissa tietyin rajoituksin hallien reunoilla. Sallittu maksimipaino ripustuskuormassa on A- ja E-hallissa 200kg/ripustuspiste. 200 kg:n ylittävät pistekuormat katsotaan tapauskohtaisesti.
Kattoripustukset messualueella suorittaa Creative Technology Finland Oy. Voit kysyä lisätietoja: messut.tampere@ct-group.com
Ripustustilaus ja siihen liittyvät tekniset tiedot tulee toimittaa viimeistään 30 pv ennen tapahtumaa Creative Technology Finlandille ja Expomarkille, jotka hyväksyvät ripustussuunnitelman ja tarkistavat, onko ripustaminen ko. paikassa mahdollista. Ripustustilaukset voit tehdä eShopissa.
Voit lähettää kulkuluvat kätevästi messutiimisi jäsenien sähköpostiin tai matkapuhelimeen eShopin kautta. Kulkuluvan saaja voi printata sen etukäteen sähköpostissa olevan linkin kautta tai tulostuksen voi tehdä myös tapahtuman sisäänkäynneillä tai Messutoimistossa.
Näytteilleasettajan kulkulupa on osastosi messuaikaista henkilökuntaa varten. Lupa on henkilökohtainen ja voimassa messujen rakennus-, tapahtuma- ja purkuaikoina. Kulkulupa on pidettävä esillä tapahtuman aikana.
Rakentajan kulkulupa on voimassa messujen rakennus- ja purkuaikoina.
Kulkuluvat ovat maksuttomia. Pääset lähettämään kulkulupia eShopin kautta kohdasta Lähtä kulkuluvat.

Messuaika
Messutoimisto palvelee tapahtuman rakennus- ja aukioloaikoina näytteilleasettajia ja rakentajia mm. osastotilausten osalta.
Messutoimiston aukioloajat:
tiistai 4.11. klo 9–17
keskiviikko 5.11. klo 8–18
torstai 6.11. klo 8–17
perjantai 7.11. klo 8–16
lauantai 8.11. klo 9–16.30
Finnresta Oy vastaa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen ravintolapalveluista.
NÄYTTEILLEASETTAJIEN RAVINTOLALIPUKKEET
Tilaa ravintolalipukkeet etukäteen ja helpota järjestelyjä tapahtuma-aikaan. Ravintolalipukkeiden tilausportaali on nyt avattu.
Lipukevaihtoehdot ja hinnat >>
Maksutapana lasku
Näytteilleasettajat voivat tilata ravintolalipukkeita ja osastotarjoiluja laskutukseen hakemalla asiakkuutta Finnrestalta.
Asiakkuushakemukset tulee tehdä 29.10.2025 mennessä. Aloitamme hakemusten käsittelyn 6.10. alkaen saapumisjärjestyksessä.
FINNRESTAN ASIAKKUUSHAKEMUS >>
Hakemuksen käsittelyn jälkeen asiakastunnukset ja rekisteröitymisohjeet verkkokauppaan lähetetään yhteyshenkilön sähköpostiin.
Finland Restaurants Oy tarkastaa ja arvioi asiakashakemuksen täyttäneiltä yrityksiltä ja yhdistyksiltä luottokelpoisuuden ennen asiakkuuden hyväksymistä. Hakemusten käsittelyaika 2-7 arkipäivää.
Asiakkuushakemukset tulee tehdä 29.10. 2025 mennessä.
Huomiothan että tapahtuman aikana uusia asiakashakemuksia ei pystytä käsittelemään.
Laskutukseen ostetut lipuketuotteet laskutetaan tapahtuman jälkeen lipukkeiden käytön mukaan. Automaattinen laskutuslisä on 20,00 €, joka lisätään laskun loppusummaan.
Maksutapana korttimaksu
Ravintolalipukkeita voi ostaa verkkokaupasta ennakkoon myös korttimaksulla, tällöin ei tarvitse rekisteröityä. Tilauksen loppusumma veloitetaan heti. Tilatut lipukkeet toimitetaan tilauksen mukaisesti, eikä niillä ole palautusoikeutta. Käyttämättömiä lipukkeita tai tuotteita ei siis hyvitetä.
Korttimaksulla ravintolalipukkeita voit tilata pian! (Ei vaadi rekisteröitymistä.)
Ravintolalipukkeita voi ostaa kortilla myös tapahtuman aikana pääaulan asiakaspalvelupisteen sen aukioloaikoina. Ei palautusoikeutta, käyttämättömiä lipukkeita tai tuotteita ei siis hyvitetä.
OSASTOTARJOILUT
Kaipaatko kahvia tai virvokkeita osastolle? Voit tilata meiltä välipalaa ja erilaisia juomia henkilökunnalle tai tarjoiluja messuvieraillenne. Toimitamme ennakkoon tilatut tuotteet suoraan osastolle. Tilaukset 27.10. mennessä lomakkeella: Osastotarjoilut >>
OMAT TARJOILUT
Mikäli teillä on osastollanne muualta kuin Finnrestalta tilattuja osastotarjoiluja, luethan ohjeet ja täytät Finnrestan vastuuvapautuslomakkeen alta.
ARLANDA (Pääaula)
- ti 4.11. klo 9.00-16.00 (lounas klo 11.00-15.00)
- ke 5.11. klo 9.00-16.00 (lounas klo 11.00-15.00)
- su 9.11. klo 10.00-14.00 (lounas klo 11.00-13.00)
CAFE FANALONA (Pääaula)
- ke 5.11. klo 16.00-20.00
- la 8.11. avoinna klo 21.00 asti
Pääaulasta löytyy myös virvoke- ja snackautomaatit, jotka palvelevat 24/7.
Näytteilleasettajien taukotila on avoinna tapahtuman aukioloaikojen mukaisesti. Näytteilleasettajien taukotila löytyy A-hallin toisesta kerroksesta näytteilleasettajaravintola Kastrupin vierestä.
Tampereen Messu ja Urheilukeskuksessa on runsaasti pysäköintitilaa. Esteettömiä pysäköintipaikkoja löytyy sisäänkäyntien läheisyydestä. Näytteilleasettajille maksuton pysäköinti millä vain pysäköintialueella. Löydät tulostettavan pysäköintilipukkeen eShopin työtilan etusivulta.
HUOM! Tulostathan lipukkeen valmiiksi, sillä alueella on pysköinninvalvonta, joka sakottaa autoja, joilla ei ole pysäköintioikeutta.
Rakennus- ja purkuaikoina ei pysäköinninvalvontaa.
Voit myös hyödyntää tapahtuman maksutonta Messubussia, joka liikennöi Tampereen rautatieaseman ja Messu- ja Urheilukeskuksen väliä 15-20 minuutin välein non-stoppina koko päivän!
Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen tiloissa on käytössä langaton ”Messu”-verkko sekä Tampereen kaupungin ”Seutu Wireless” -verkko. Nämä ovat avoimia, kaikkien käytössä olevia verkkoja, joiden nopeus ja toimintavarmuus vaihtelee paljon.
Mikäli osaston toiminta nojaa vahvasti internetin toimivuuteen, suosittelemme tilaamaan osastokohtaisen internet-liittymän. Osastokohtainen liittymä on ainoastaan osaston omassa käytössä, joten se on toimintavarmempi kuin avoin, kaikkien käytössä oleva verkko.
Tilaa osastokohtainen internet-liittymä eShopista.
Ohjeet puhujille ja esiintyjille lähetetään henkilökohtaisesti sähköpostilla ennen tapahtumaa.
Älä jätä arvotavaroita esille, kun messupäivä päättyy. Huolehdi vakuutuksista ja mieti, tarvitsetko lisävarustusta, esimerkiksi vitriinejä, lukitusta tai turvavaijereita tietokoneille tai näytöille. Jokainen näytteilleasettaja on itse velvollinen huolehtimaan omien tavaroidensa vakuuttamisesta.
Merkitse toimitusosoite osastolle saapuvalle tavaralle näin:
Näytteilleasettajan nimi ja osastonumero
TESC // Apuväline 2025
Ilmailunkatu 20
33900 TAMPERE
Toimituksia voi tehdä aikaisintaan ensimmäisestä rakennuspäivästä alkean.

Vastuullisuus
Vastuullisuus on joukkovoiman ja uudistumisen rinnalla yksi Expomarkin kolmesta toimintaan pohjautuvasta arvosta. Otamme kaikessa toiminnassamme huomioon sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden samoin kuin toimintamme vaikutukset ympäristöön. Edistämme vastuullisuustyötä hyvässä yhteistyössä palvelukumppaneidemme ja tapahtumapaikkojen kanssa eri paikkakunnilla, missä toimimme.
Lue Expomarkin vastuullisuustoimista ja -vinkeistä nettisivuiltamme >>
Lajittelethan näyttelyjätteesi – Tampereen Messu- ja Urheilukeskukselta löytyy monipuoliset kierrätyspisteet!
Katso ohjeistukset tapahtuma-aikaiseen kierrätykseen tästä >>
HUOM! Messustartin ympäristömaksuun sisältyy osuus jätehuollon ja lajittelun kustannuksista. Osastolle voit jättää pienet roskat ja osastolla olleen maton. Osastolle ei saa jättää esimerkiksi omia osasto- ja seinärakenteita tai somisteita, kuten ilmapalloja tai banderolleja.
Tapahtuman purkuajan päätyttyä osastopaikka tulee olla siistinä ja tyhjänä. Viethän siis isot lajittelua vaativat jätteet ja osastorakenteet mukanasi.
Tapahtumissamme kunnioitamme turvallisen tilan periaatetta, sillä haluamme, että jokainen tuntee olonsa tervetulleeksi ja arvostetuksi. Huolehdi siitä, että messuosastosi on avoin ja turvallinen kaikille. Kohtele kaikkia tasa-arvoisesti ja tutustu esimerkiksi Expomarkin turvallisen tilan periaatteisiin, jotta voit luoda myönteisen ja yhdenvertaisen ilmapiirin.
Mikäli kohtaat tai koet tapahtumassa häirintää, saat häirintäyhdyshenkilön kiinni aina Messutoimiston kautta!