Skip to content

Apuväline-tapahtuman blogi 3.11.2023

Apuvälineiden kiertonopeuden parantaminen on seuraava merkittävä  vastuullisuusteko

 Apuvälineitä jää turhaan lojumaan nurkkiin, kun käyttäjät tai heidän läheisensä kokevat palautuksen liian vaikeaksi. STM on tunnistanut, että apuvälineiden palauttajien arki on hyvin erilaista.  Mitä vaivattomampaa palautus on, sitä nopeammin tarpeettomiksi käyneet apuvälineet tulevat kiertoon.

Asiointi keskellä päivää voi olla  vaikea järjestää etenkin, jos matkaan menee paljon aikaa. Helppo, omaan aikatauluun sopiva palautusprosessi ilahduttaa palauttajaa. Lisäksi se tuo nimenomaan perustason apuvälineet nopeasti kiertoon seuraavalle tarvitsijalle. Nopeutettu kierto puolestaan merkitsee fiksumman toimintatavan kautta saatavia säästöjä.

Apuvälineiden tarvitsijoiden määrä kasvaa

Apuvälineitä tarvitsee jo noin viitisen (5) prosenttia väestöstä. Luku on kasvamaan päin, kun ikääntyvän väestön määrä kasvaa. Lisääntyvät apuvälinetarpeet aiheuttavat painetta hyvinvointialueiden budjetteihin. Apuvälineiden kiertonopeuden parantaminen yhdellä vuodella esim. 10 vuoden käytössä merkitsee karkeasti 10 %:n säästöä. Kaikkien toimintatapojen taloudellisuutta on todennäköisesti tarkasteltava, kun hyvinvointialueilla säästöjen hopealuoteja ei ole löydetty.

Terveydenhuolto kuluttaa noin 13 %:a globaaleista resursseista. Siksi vastuullisuus nousee mitattavien asioiden joukkoon myös terveydenhuollossa. Perustason apuvälineiden tehokas kierrätys on helppo rasti, koska apuvälineet ovat jo luonnostaan kierrätettäviä ja niille on toimivat huoltoprosessit. Kiertonopeuden parantaminen on seuraava merkittävä vastuullisuusteko. Sillä saa sekä investointikustannuksia pienemmiksi että jätekuormaa alemmaksi.

Apuvälineiden palautus tulee tehdä helpoksi, koska vain silloin ne palautuvat nopeasti. Nopeus on tässä se avainsana.

Apuvälineiden vastaanotto sitoo henkilökuntaa ja tiloja. Joissain paikoissa palauttaminen on mahdollista vain muutamana tuntina viikossa, jolloin monelle palauttajalle on haastavaa ajoittaa käyntinsä.  Apuväline seisoo nurkassa viikosta tai jopa kuukaudesta toiseen, kuten monet ovat kertoneet. Palautuksesta tulee harmistuksen aihe  palauttajalle ja apuvälinekeskuksen näkökulmasta laina-aika pitenee turhaan.

Kotimainen Local247 on kehittänyt yhdessä apuvälinekeskuksen kanssa perustason apuvälineille sopivan palautusratkaisun. Se on ulos, parkkiruutuun sijoitettava palautuspaviljonki lokerikkoineen. Lokerot on mitoitettu apuvälineille.

Tärkeää on, että palauttaja voi toimia itselleen sopivana aikana, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Näin palauttajan on helppo suunnitella palautus oman kulkureittinsä ja aikataulujensa mukaan.

Parhaiten toimivat tutut ratkaisut kuten verkkokaupan nouto- ja palautuspisteet. Local247:n ratkaisussa palauttaja varaa lokeron haluamalleen päivälle js saa puhelimeensa tekstiviestin, jossa on koodi lokeron avaamiseen.

Apuvälineorganisaatio näkee täydet ja varatut lokerot. Tyhjennys voidaan tehdä joko säännöllisesti tai vaihtelevalla aikataululla.

Sairaalasta saadun palautteen mukaan paviljongista saataville apuvälineille olisi käyttöä myös silloin, kun apuvälineen tarve ilmenee ennakoimattomasti ja pahimmillaan estää potilaan kotiutumisen leikkauksen jälkeen. Paviljonki voi toimia myös ”minivarastona”, josta hoitohenkilökunta voi noutaa  tarvittavan apuvälineen ilta- tai viikonloppuaikaan.

Paviljonkiratkaisu maksaa itsensä takaisin, kun muutamakin potilas välttää viikonlopun sairaalassa siksi, ettei apuvälinettä ole saatavilla.

Leila Lehtinen

Leila Lehtinen
perustaja ja toimitusjohtaja Local 247

Local 247 on mukana Apuväline-tapahtuman Uudet teknologiat -teemassa. Tervetuloa tutustumaan! Leila kertoo aiheesta myös puheenvuorossaan to 9.11. klo 14.30.

Apuväline 2023 järjestetään
9.-11.11. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa

 

Aukiolot ja sisäänpääsyt

Blogin etusivulle